Sunday, 27 May 2012

Saturday, 31 March 2012

Alhamdulillah - good news

Assalamualaikum,
Ni nak share berita baik sikit. Lambat sikit share ni, tapi bak kata orang putih, "better late than never".
 
Masa Afiq masuk wad 2,3 minggu lepas, doktor pakar paediatric tu bersungguh-sungguh suggest buat operation di bahagian saluran makanan Afiq. Operation yang dipanggil "Fundo" ni sepatutnya boleh settle masalah Afiq jeluok sokmo ni (atau dalam bahasa doktornya, "clinical GERD"). Doktor dan misi (nurse) kata senang je operation tu. Tapi hari tu aku royak ko doktor paediatric tu, aku nk bincang dengan pakar bedah (surgeon) dulu sebelum kata ya atau tidak.
 
Bila masuk wad awal March hari tu (3 hari), sepatutnya surgeon kena mari la ke wad dan explain kat aku pasal operations ni. Tapi 3 hari tu, tak nampak muka pun sorang pun. Ketua dia, Dr Tarmizi pergi umrah. Yang lain-lain, sibuk sangat agaknya.
 
28/3/12 baru ni (Rabu lepas), aku ada appointment dengan surgeon Dr Tarmizi. Alhamdulillah, bila dengar penjelasan orang yang pakar (dan bukannya dengar daripada doktor dan misi paediatric yang TIDAK buat operation dan TIDAK buat post operations care), baru paham risiko operations. Dr Tarmizi royak, operation Fundo ni, success rate 70%-80% je, so WHY TAKE RISK. Lagipun, sebab Afiq masih baby, operation ni NON REVERSIBLE sebab kalau cuba reverse, mungkin stomach lining akan koyak (kalau orang dewasa, operations ni reversible). Satu lagi, side effectnya, Afiq tak boleh sendawa. Dan lagi pula, ini major operations. Dan lagi pun, Afiq sekarang ni dah kurang jeluok nya
 
Tengok, penerangan berbeza daripada pakar (Surgeon) dan bukan pakar (doktor dan misi paediatric).
Explanation doktor paediatric simple je, seolah-olah tiada masalah. Buat operations Fundo, hilang masalah jeluok.
Explanation daripada surgeon, ada banyak TAPI nya - buat Operations Fundo, mungkin hilang masalah jeluok. TAPI high risk, major operations, tak boleh jeluok, non reversible,
 
So, conclusion daripada perbincangan dengan surgeon - pada masa ini, operation Fundo tidak perlu. Alhamdulillah.
Tapi (ada jugak tapi nya) kalau lepas ni jeluok Afiq makin teruk dan berat Afiq tak naik, mungkin kena consider jugak.
 
Esok ni (Isnin, 02/04/12), ada appointment Kimi dengan speech therapist.
 
Wassalam.
 
 

Friday, 9 March 2012

Afiq sudah discharge

Assalamualaikum. Nk update sikit pasal afiq. Afiq dah discharge pada 7feb selepas 3hari dlm wad. Gembira sbb boleh discharge tapi kecewa dgn cara kes afiq diuruskan. Aku akan share dgn detail. Yg bagusnya, doktor dah suruh off oxygen afiq. Terima kasih semua atas doa dan sumbangan.

Friday, 17 February 2012

Update for Kimi & Afiq

Assalamualaikum,
Memang niat nak update every week, tapi tak sempat. Jadual 2,3 minggu ni memang sangat hectic.
Update Afiq
Sekarang ini keadaan Afiq tak berapa baik. Berat badan tidak naik seperti yang diharapkan. Afiq still jeluok lagi. Graf BMI pun menurun drastic. Berat masih tak sampai 5kg walaupun dah umur 6.5 bulan.
Baru-baru ni, gastrostomy button Afiq ada masalah. Susu keluar daripada button apabila Afiq meniarap. Nak consult dengan sister-in-charge, tak berjaya. Telefon, tak jawab. Message, tak balas. Tinggal voice mail, tak return call. Tak tahu nk mengadu kepada siapa.
 
Update Kimi
25 Jan baru ni, bawa kimi pergi jumpa pakar di HKB. Initial diagnosis - hyperactive and symptons of autism. Doktor pakar tekankan bahawa hanya symptom autism, bukan full autism.
 
13 Feb baru ni, bawa Kimi gi occupational therapy. Objective - behaviour modification. 1st visit, nampak OK; next visit is on 29th Feb. Daripada visit ni, pakar ada sebut 2 benda yang aku tak nampak sebelum ini -
1) Kimi dalam keadaan tenang bila naik swing (buaian) pada kelajuan yang perlahan. So, pakar tu suggest tu buat behaviour modification ketika Kimi dalam keadaan tenang. OK, will try that. Mungkin kena beli swing letak dalam rumah.
2) Kimi suka repeat benda yang kita sebut. Ini adalah cara dia belajar
 
I wont be surprised Kimi will excell academically in his studies. His memory is excellent. His observation is sharp. Sekarang ni dia dok sebut nama surah dalam Al Quran. His ability to learn by himself is
 
Feb & March are busy months, in terms of hospital appointments. Average appointments per week is 2, ada yang sampai 4 appointments. Disebabkan aku dah tak ada annual leave, kena distribute the appointments evenly supaya tak baca sangat kena potong gaji. Ada appointment yang mintak postpone.
 
Akan update lagi secepat mungkin.

Saturday, 21 January 2012

Fw: Wrong method all this while !!

Assalamualaikum,
Pagi ni rasa kecewa. Why? Baru hari ni tahu, lepas tanya student pharmacist, tentang cara-cara nak ambil ubat Omeprazole. Ubat ni doktor prescribe untuk Afiq sejak dari kecil lagi untuk masalah clinical GERD (gastroesophageal reflux disease, atau bahasa kampungnya, jeluok susu), rasanya sebelum umur dia cukup sebulan.
All this while, misi suruh (tapi tak pernah pulak confirm dengan doktor) beri ubat ni sekali dengan susu. So, this instruction, we follow to the dot. And Afiq continued to reflux ('jeluok'). And then doctor increased the dosage. And Afiq still refluxed.
This morning, I was informed that this medicine should be taken at least 30 minutes before food. And when I googled the info on omeprazole, I found that the function and performance of omeprazole will be greatly impaired if the medicine is consumed with food in the stomach.
Wow!! So, all this while, we have been giving the medicine in incorrect method! So, okay, starting today, we will change to the correct method and see Afiq's performance. Thank you Izzati for the information.
Now, to think of all those experts (are they really experts?) in nursing (nurse, sister), pharmacy (regsitered pharmacist, PRP) and medical (HO, MO, doktor pakar, HOD paediatric), who gave me WRONG INFORMATION or who are negligence by not confirming that the parents comply to the correct method. The way I see it, negligence can be in 2 ways -
1) do it the wrong way, or inform others to do it the wrong way
2) does not do it (i.e. do nothing).
 
I'll update the status of Afiq using the correct method after 3 days
 
Wassalam.

Wrong method all this while !!

Assalamualaikum,
Pagi ni rasa kecewa. Why? Baru hari ni tahu, lepas tanya student pharmacist, tentang cara-cara nak ambil ubat Omeprazole. Ubat ni doktor prescribe untuk Afiq sejak dari kecil lagi untuk masalah clinical GERD (gastroesophageal reflux disease, atau bahasa kampungnya, jeluok susu), rasanya sebelum umur dia cukup sebulan.
All this while, misi suruh (tapi tak pernah pulak confirm dengan doktor) beri ubat ni sekali dengan susu. So, this instruction, we follow to the dot. And Afiq continued to reflux ('jeluok'). And then doctor increased the dosage. And Afiq still refluxed.
This morning, I was informed that this medicine should be taken at least 30 minutes before food. And when I googled the info on omeprazole, I found that the function and performance of omeprazole will be greatly impaired if the medicine is consumed with food in the stomach.
Wow!! So, all this while, we have been giving the medicine in incorrect method! So, okay, starting today, we will change to the correct method and see Afiq's performance. Thank you Izzati for the information.
Now, to think of all those experts (are they really experts?) in nursing (nurse, sister), pharmacy (regsitered pharmacist, PRP) and medical (HO, MO, doktor pakar, HOD paediatric), who gave me WRONG INFORMATION or who are negligence by not confirming that the parents comply to the correct method. The way I see it, negligence can be in 2 ways -
1) do it the wrong way, or inform others to do it the wrong way
2) does not do it (i.e. do nothing).
 
I'll update the status of Afiq using the correct method after 3 days
 
Wassalam.

Wednesday, 18 January 2012

Update status on Afiq

Assalamualaikum,
Sudah sebulan tak update blog berkenaan Afiq. Ada banyak perkara yang berlaku. Ada masalah yang tak masih tak sette. Letih!! Detail masalah/perkara/etc akan di update kemudian dalam blog ni.
Bagaimanapun, terima kasih kepada yang sudi visit blog ni. Dalam sebulan (sebulan yang tak update blog ni la), bila tengok kepada counter, sudah ada 200+ visits.
I'll try to update the blog at least starting from next week. Maybe on weekly basis.
 
Next week, 25th Jan, is date for Kimi's appointment with ENT dept at HKB. After that, I have to get appointment date for Afiq as well. Hopefully Kimi's problem of speech delay can be resolved starting from this visit. Cannot imagine him starting school (primary school) in 2014, but cannot express himself to the teachers and friends. Would be devastating. Although he is 'socially' still behind others, technically (academic wise) he is way in front of others. He's started to figure out reading simple words. Words that I or Ain have not taught him before. Imagine the joy when he's started reading some words in newspaper or magazine.
 
Wassalam.