Tuesday 15 November 2011

Gastrostomy button (latest update)

Assalamualaikum,
Update 16.11.11. Dah lama tak update blog. Hari ni nak update sikit pasal gastrostomy button.
14/11/11 (Isnin) baru ni, pergi HKB untuk pasang Bard gastrostomy button pada perut Afiq, untuk ganti tiub catheter yang dia pakai sebelum ni. Objektif pasang button ni ialah senang sikit nk urus Afiq disebabkan oleh saiznya pendek (lebih kurang 2 inci) berbanding tiub catheter (lebih daripada 12 cm). Lagipun, tiub catheter ni sementara je, tak boleh pakai lama-lama pada patient.
Pukul 7.30 pagi dah sampai di wad Anggerik. Malangnya, sehingga dekat pukul 9 pagi, dok tunggu di ruangan menunggu dan tak ada orang layan. Sepatutnya beri katil ke, register ke, apa ke. Lepas doktor pakar tegur, barulah misi bergerak serta merta. Pukul 9.30am, bergerak ke dewan bedah fairuz untuk pasang gastrostomy button. Doktor tak benarkan parent masuk semasa di dewan bedah. Masa di luar dewan bedah, boleh dengar suara Afiq teriak. Tak boleh imagine kalau kena pada kita pun. Kepala gastrostomy button tu lebih kurang 1 inci, sedangkan saiz lubang di perut tu kurang daripada 1 inci. Doktor pun tak beri bius, samada GA atau LA.
 
Lepas keluar daripada dewan bedah, balik semula ke wad Anggerik untuk observation dan tunggu sister datang briefing pasal penjagaan button. Lepas dekat 2 jam, sister datang dan briefing 5 minit, lepas tu sister pun blah. Bila tanya detail, dia kata dia dah lepas tanggungjawab sebab button dah pasang. Dalam hati tertanya-tanya, siapa yang buat observation ni? Apa yang nak di observe? Dalam 2 jam tu, tak ada seorang pun misi atau doktor (selain daripada sister yang briefing pasal penjagaan button) yang datang untuk tengok keadaan Afiq. Takdok siapa nok caro.
 
Letih menunggu, pukul 12.30 tengahari, aku discharge diri sendiri. Lepas royak sepatah kepada staff nurse bertugas (SN Ainun), terus bawak Afiq balik.
 
24 jam pertama guna button ni adalah saat yang paling letih dan lenguh. Pertama, sebab tiub yang lebih pendek, jadi lenguh sikit nak pegang tiub lama-lama. Kedua, susu masuk slow sangat. Ketiga, mungkin sebab shock dengan alat baru, Afiq jeluok tak habis-habis. Payah sikit nak manage pakai button ni sebab bila Afiq jeluok, walapun kita clamp tiub untuk pegang Afiq, susu akan tumpah daripada tiub. Keempat, kena handle betul-betul semasa cabut tube daripada button sebab kalau tak careful, habis kena susu pada perut Afiq dan basahlah dressing.
 
Nanti esok upload gambar semasa di wad.
Wassalam.

No comments:

Post a Comment