Saturday 15 October 2011

Mesin oxygen dan nasal prong (tiub oxygen di hidung Afiq)

Assalamualaikum,
15/10/11 (Sabtu).
Sebenarnya plan asalnya nk tulis blog pasal hal di hospital baru ni dan juga pasal Abe Li, tapi hal ni perlu ditulis dulu. Yang lain tu akan ditulis esok-esok lah.
Kemarin dan hari ni (once for each day), tak dengar angin keluar daripada tiub oxygen. Panik jugak.
Immediately tukar tiub. Nasib baik ada tiub standby. Kemarin, bila tukar ke tiub standby, angin bunyi semula, maknanya ada oxygen supply balik untuk Afiq. Hari ni, bila berlaku lagi, kita suspect masalah dengan tiub lagi, dan immediately tukar. Tapi takde bunyi angin... Naikkan oxygen level ke maximum level (5liter). Air berbuih banyak, tapi still tiada bunyi angin ke tiub oxygen Afiq.
Panikkk... Sebabnya tak sedar dah berapa lama Afiq dah takder oxygen supply daripada mesin. Afiq dah nampak biru sikit. Aku dengan Ain cepat-cepat cuci mesin, berus filter, etc, i.e apa juga activity maintenance yang sepatutnya dibuat pada mesin tu. Tapi still tak jadi. Alhamdulillah, last-last terfikir untuk check semula, terperasan ada valve yang tak rapat. Bila tutup valve, alhamdulillah, angin ada balik. Afiq dapat bernafas dengan selesa balik.
Moral: kalau ada machine operation manual, mungkin banyak lagi perkara boleh belajar pasal mesin ni selain dari maklumat verbal daripada misi.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment