Sunday 11 September 2011

11/09/11 - Afiq stabil selepas keluar daripada dewan bedah.

Assalamualaikum,
Update status Afiq 11/09/11 (Ahad)
Afiq stabil selepas keluar daripada dewan bedah.

-------------------------------
Hari ni big day untuk Afiq dan aku dan Ain. Hari ni doktor buat branchioscopy untuk tengok dalam saluran pernafasan Afiq, samada ada masalah atau tidak. Kamera akan dibawa masuk melalui lubang hidung Afiq.
Pukul 9.30am, Afiq dibawa masuk ke dewan bedah Intan. Sebelum masuk dalam dewan bedah, aku dan ain kena interview 2 kali oleh doktor-doktor (Doktor Hannan, doktor bius) dan ketua jururawat (Asmah, KJ wad 4). Mungkin procedure untuk memastikan ibu bapa faham apa yang akan dibuat dan apa risiko yang mungkin timbul. Soalan-soalan standard yang ditanya,
1) nama anak
2) nama ibu
3) no ic ibu
4) apa yang akan dibuat di dewan bedah
5) betul ke signature pada borang kebenaran

Lepas Afiq masuk, aku gi surau, solat hajat. Dalam dekat pukul 11 pagi, dia announce mintak ibu kepada Muhammad Afiq untuk masuk tapi aku yang masuk. Berdebar jugak. Ingatkan ada masalah, rupanya dah selesai.

Afiq nampak bernafas dengan lawas. Mungkin branchioscopy tu tolong melawaskan laluan pernafasan Afiq. Surgeon bertugas (Dr Mariana) explain selain daripada saluran yang sempit, tiada masalah lain. Lubang hidung sebelah kiri sangat sempit sampai payah nak masuk tiub. Doktor juga explain dia dah try buat nasopharyngeal tube untuk tengok samada pernafasan improve, tapi result tiada improvement.So, tiada apa yang doktor boleh buat untuk Afiq selain daripada beri oxygen support. Disebabkan oleh syndrom pierre robin ni, Afiq akan ada masalah ni. Doktor Mariana cuba explain, walaupun Afiq mungkin akan improve bila dia besar, tapi ada kemungkinan keadaan Afiq akan menjadi lebih teruk. She cannot guarantee the outcome. Hmmmm...

Untuk membolehkan Afiq balik rumah, doktor akan datang melawat rumah sebelum decide nak approve atau tidak Afiq balik rumah. Petang tadi, aku tanya MO, Dr Shahiniz pasal criteria approval. Dia kata salah satunya ialah ada wall socket yang khas untuk mesin oksigen dan takkan share dengan equipment lain.

Dr Mariana setuju dengan suggestion aku untuk buat gastrostomy, iaitu lubang feeding pada perut.  Nampak macam pelik, tapi menurut doktor, itu yang terbaik setakat ini untuk Afiq. Why? Sebab Afiq ni senang untuk demam atau infection. Bila macam tu, hidungnya tersumbat dan dia tak boleh bernafas lalu menyebabkan dia batuk. Satu lagi advantage gastrosotmy ialah Afiq tak akan tejeluok lagi. Masalah terjeluok ni masalah besar sebab susu yang terjeluok boleh masuk dalam paru-paru.

Lepas keluar dewan bedah. sepatutnya masuk ICU 1 hari. Tapi disebabkan Afiq somehow tak ada masalah, pukul 12 tu, boleh terus masuk wad.

Aku terus inform Dr Shaniniz pasal gastrostomy dan dia kata dia akan rujuk kepada department yang berkenaan. Alhamdulillah. Cuma yang tak sedapnya, bila lepas buat gastrostomy, Afiq kena duduk dalam wad selama 6 minggu dan lepas tu, boleh balik rumah. Lepas 6 minggu, tiub diluar akan dibuang. Nampaknya beraya haji di hospital pulak le.




Last sekali, Dr Mariana tak prefer buat tracheotomy (tebuk tekak) sebab kes Afiq tidak serius sangat sehingga memerlukan tebuk tekak.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment