Thursday 8 September 2011

Update Afiq 4/9 to 8/9

Assalamualaikum,
08/09/11 (Khamis).
Dah lama tak update blog. Ni update untuk 4-8 Sept 2011
Hari ni (8/9/11, Rabu), dah 4 hari Afiq off ubat glycopyrrolate (in IV drip). Sejak off ubat ni, mulut Afiq tidak kering sangat. Masa ambik ubat tu, mulut kering sangat, sampai dah nak luka mulut. Mungkin ubat tu ade side effectnya yang doktor tak cerita.

Malam Rabu, Ain sms kata doktor propose nak tebuk tekak untuk bantu Afiq bernafas. Sebelum tu, doktor akan 'scope' dulu (suluh dalam tekak pakai fibre optic punya cable). So pagi ni, aku cari maklumat pasal procedure tu. Aku dapat dalam internet, tracheotomy atau tracheostomy. Bendanya sama, cuma bezanya status alat tu, samada sementara, atau kekal.

Apa yang aku perasan, dalam website, ada sebut pasal care, complication dan CPR yang berkenaan dengan anak yang ada tracheotomytracheostomy ni. Banyak DOs and DONTs. Banyak complication. Banyak... banyak...

Hari ni, Khamis, Ain royak doktor wi Afiq ubat inhaler - salbutamol BP. BP tu British Pharmacopeia grade la, bukan British Petroleum. BP ni satu standard untuk ubat dan test method (kaedah ujian) untuk ubat-ubatan yang diperakui seluruh dunia. Kalu sebut Pharma ni, memang pasal ubat la. Ada lagi standard lain, seperti EP (European Pharmacopeia) , USP (United States Pharmacopeia) & Martindale (spesific untuk ubat-ubat sahaja). Biasanya kalau ubat yang tulis BP, USP atau EP ni, memang selamat sebab dah diuji secara extensive oleh manufacturer dan regulatory body (agensi kerajaan, contohnya di Malaysia, Biro Farmaseutikal Kebangsaan Malaysia, di PJ depan UIA) yang counter-check. Kalu ubat-ubat tepi jalan atau ubat dari China, kemungkinan besar tak comply standard ni.

Bercakap pasal ubat ni, ada satu ubat yang memang sepatutnya diharamkan tetapi ada syairkat
malaysia yang masih jual dan masuk TV pulak tu. Ingat Permata Hijrah? Ada satu ubat titik yang kononnya boleh menyembuhkan mata yang kelabu/rabun. Ubat tu sepatutnya untuk sapu di luar sahaja (bawah mata), bukannya titik dalam mata. Bakpo tokleh titik dalam mata? Sebab ubat tu ada benda terlarang dan boleh menyebabkan side effect. Tak percaya, gi ke website www.bpfk.gov.my, dan cari permata hijrah. Boleh buta wooo.. Entah apa ilmu yang sek-sek Permata Hijrah ni pakai sampai tak ada orang yang berani 'rush' dan tutup syarikat. No comment.

Ada lagi ubat-ubat lain hok aku malas komen, macam bahan-bahan kosmetik. Dalam website tadi, ada banyak sebut ubat-ubat atau alat-alat kosmetik yang tak sepatutnya kita pakai. Orang yang buat alat kosmetik ni, ada fikir ke pasal safety pengguna? Kalau rosak muka, macam mana?? Sebab tu la sebarang ubat-ubatan, makan ke, minum ke, sapu ke, mesti diuji dengan kaedah ujian yang betul. Kalau kaedah ujian kita tu yang pertama di dunia, macam biasa la dalam bidang saintifik, kena mintak orang lain test jugak pakai kaedah yang kita pakai dan tengok dapat result sama ko dok. Ni la yang orang panggil reliability dan repeatability. Macam saintis-saintis fizik (kecek pasal fizik sebab aku belajar fizik), diaorang share formula dan test method dan mintak komuniti saintis acu cuba try test tengok.

Pasal ubat salbutamol ni, nanti aku cari dalam internet apa kegunaan dan side effectnya.

Wassalam

No comments:

Post a Comment