Thursday 1 September 2011

Suatu hari di hari Raya - 30/08/11

Assalamualaikum,
Selasa 30 Ogos 2011
Hari Raya Aidil Fitri 1430H

..........
Suatu hari di hari raya
Aku menangis tanda gembira
Aku menangis tanda ku hiba
.........

Tak tahu betul ke tak lirik macam ni, tapi lirik ni lah yang ada dalam kepala pagi ni.

Malam semalam, lepas balik daripada wad, kimi sudah tidur. So, aku guna la masa sebelum tidur untuk tengok movie lama, dan masukkan duit raya dalam sampul. Dalam pukul 12 malam, Ti mari bawak kimi ke bilik.Katanya kimi dok teriak je. Kimi peluk aku taknak lepas langsung. Ada la dekat lima minit, bila pujuk-pujuk, baru dia benarkan aku tidurkan dia. Dah lama kimi tak peluk Abah dia.. rasanya last sekali dia peluk pun tahun lepas. Mungkin dia rindu sangat, ataupun takut sesuatu. Biasanya Umi dia ada untuk tenangkan dia
kalau dia takut.

Pagi raya, pagi-pagi lagi dah mandikan Kimi, macam kebiasaan seperti hari dia pergi sekolah, mandi pukul 6.30am. Lepas mandikan, terfikir nak pakaikan baju raya. Tanya Ti, rupanya Ti dah siap iron kan baju raya (baju melayu). TQ Ti. Baju T-Shirt hok baru beli pun dah siap basuh dan seluar jeans pun dah gosok. Efficient!!

Aku decide untuk pakaikan baju biasa dulu sebab lambat lagi nak semaye raya. Kalu pakaikan baju raya terus, mesti dah kotor by 8am. Tahu saje lah kimi, suka main pasir. Sure enough, in 5 minutes, dah penuh pasir atas kepala. Habis area rumah dia explore, sampai rumah pak muda doh. Letih aku kena hambat kimi. Pagi-pagi lagi dah kena sprint 100m. Last-last sekali, kimi kena gigit ko pacat. Habis berdarah kaki. Aku pulak, pukul 8 tu, dah berpeluh. Lepas kurung kimi dalam pagar, barulah aku boleh relax sikit.






Lepas raya, ambik gambar lagi. Soleh bakar sate. solehah layan posing. Abe Li tak sihat sangat - sakit perut. Aku pulak keletihan. Kimi semaye atas kain pelapik kaki. Macam-macam karenah pagi ni. Tak sempat ambik gambar Ti & Nor - demo tu belum pakai baju raya lagi.

Lepas bergambar lebih kurang, aku terus ambik kimi, masuk dalam kereta dan terus ke HKB. Kimi aktif sangat pagi ni. Makan banyak sangat ke benda manis semalam? Untuk diamkan dia, terpaksa rasuah air kotak. Habis dua kotak baru la diam. Sampai di wad, Ain ambik kimi dan bawa ke bilik semaye. Dalam bilik semaye tu ada alat permainan. Sejam jugak kimi dalam bilik tu. Aku rasa ngantuk dan dekat pukul 12, aku ke bilik menunggu untuk berehat semetar. Sedar-sedar, dah pukul 1 dan Ain royak ma wak balik doh kimi. Kimi terlepas daripada bilik semaye tu dan berlari-lari dalam wad.

Aku balik ke Salor, sampai ~ 2.30 pm dan balik ke Tiong sebelum pukul 4. Jalan tak jem kalu ikut wakaf che yeh. kalu masuk pasir hor, jem. Nampaknya semua orang berebut2 nak try jem di Pasir Hor.
Sedap ko jem tu weh!!! Hahahaha.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment