Thursday 18 August 2011

Afiq masuk wad semula - 18/8/11

Assalamualaikum,
18 August 2011

Muhammad Afiq terpaksa dimasukkan semula ke wad (4 hari selepas discharge 14/8/11) akibat susah bernafas. Umur masa ni 22 hari.
Petang tu, sebelum asar, Afiq sudah pucat dan kebiruan. Lepas baca yasin 3 kali, nampak pink balik. Ingatkan dah OK.
Sebelum maghrib tu, nampak pucat balik. Kemudian Afiq muntah dan keluar jugak kahak bersama muntah. Ini kali ke3 muntah hari ini, cuma muntah kali ini bersama dengan kahak. Nor mari dan bangunkan Afiq. Lepas bangunkan tu, nampak Afiq recover sikit. Nor kata mungkin ada kahak dalam tekak dia, sebab Pina pun macam tu dan jadi OK balik lepas suction kahak. Nor suggest untuk pergi wad kecemasan untuk suction kahak. So, kita decide untuk ke wad kecemasan HKB selepas berbuka.
8.09pm, bertolak ke KB daripada Tiong. Jln slow-slow sebab Ain masih tak sihat. Sampai di HKB pukul 8.45pm.
Immediately upon arrival at A&E (Accident & Emergency, atau dalam masa melayu, Wad Kecemasan) HKB, selepas inform kaunter triage (saringan) A&E pasal Afiq nampak biru, terus dia suruh masuk ke dalam dan terus ke Red Zone - bilik resusitasi, diiringi bunyi loceng. Terkejut jugak dengar bunyi loceng tu, tapi tak paham kenapa bunyi loceng tu. Later on, baru la paham (ada explanation nanti).

Doktor (female, speckie) terus interview saya dan Ain untuk dapatkan maklumat tambahan selain daripada maklumat yang dah ada dalam buku bayi. Lepas tu, doktor Badli join sekali. Doktor in-charge tu call doktor lain untuk report Later on, after about one hour, doktor Mizairi (in charge wad 2) datang. Doktor cakap payah nak dapatkan urat untuk masukkan IV drip. Lebam pulak la tangan anak aku. Hari tu dah lebam dah masa 18 hari dok di wad.
Lebih kurang 10.30, doktor inform suruh pergi register masuk wad 2 sementara doktor prepare Afiq untuk masuk ke wad 2. Lepas register tu, masuk balik ke red zone untuk tengok Afiq. Nampak Afiq terseksa semasa Dr Mizairi tengah uruskan Afiq. Tangan dan kaki terkejang-kejang. Aku takleh buat apa.

Masa dok di red zone ni, 3 kali dengar bunyi loceng dan diikuti oleh commotion and rush of medical personnel and activities. Rupa-rupanya, loceng tu untuk announce kes baru masuk ke red zone. Di A&E ni, ada 3 zone - zone merah (tenat), kuning (tenat tapi stabil) dan hijau (biasa). Semasa tunggu Afiq, aku ke kawasan menunggu zon hijau sebab di red zone, tak ada kerusi. Aku tengok banyak kes rakyat menyalahgunakan wad kecemasan untuk kes-kes biasa. Kalu sekak perut pun gi wad kecemasan, nanti staff A&E overworked. Ada nampak poster di zone hijau tu yang menceritakan spesifik pasal kes-kes yang diuruskan oleh A&E. Dengan kata lain, sepatutnya kes-kes lain tu, pergi klinik swasta ke, klinik 1Malaysia ke. etc. 

Lebih kurang 11.30 (tak sure time), Afiq balik semula ke wad 2. Nampaknya misi-misi di wad 2 masih ingat Afiq. Doktor Mizairi minta tunggu sebentar sebab doktor pakar ada di wad 3 dan akan datang sekejap lagi. Doktor Mizairi banyak tanya history Afiq. Nampaknya dia tak ingat dia yang examine Afiq (more on this specific subject) pada malam Afiq admit ke wad 2 pada 27/8/11. Soon, 5 doktor kerumun Afiq dan berbincang. Lama jugak tunggu dan nampak macam tak ada urgency untuk doktor2 tu brief aku pasal masalah Afiq sebab lepas tu pergi kerumun baby lain pulak. Aku suspect MO (female, gelap, muda, pakai surgical gown biru) guna peluang kehadiran doktor pakar ini (chinese looking, tapi nama Abdul...) untuk discuss kes-kes dia.
Bila aku dan Ain bangun dan nak balik, kami ke tempat Afiq sekali lagi. Masa tu baru doktor explain, berdasarkan x-ray, doktor suspect ada susu dalam paru-paru menyebabkan Afiq susah bernafas. Walaupun Afiq feeding pakai OG tube (OG = oral gastric, iaitu tube terus masuk ke dalam perut), susu boleh masuk apabila tube terkeluar/ternaik sikit. Doktor explain sekarang ni, Afiq on IV (aku tengok QSD1) dan IV line terpaksa ambil di kaki sebab payah nak dpt line di tangan/lengan. So, aku discuss dengan Ain, in future, kita akan tanda dengan permanent marker pada OG tube sebab di tube ada banyak line/graduation yang kita tak boleh buat reference. Boleh konfius.
Doktor (female, bukan in charge wad 2) further explain Afiq sepatutnya tidur meniarap untuk senang berrnafas. Doktor pakar (Abdul...) tambah tidur mengiring pun boleh, bila aku interject Dr Lim suruh tidur mengiring.
Apabila doktor-doktor pergi kerumun baby lain, kami pergi tengok Afiq. Kesian tengok dia tidur meniarap. Dia response bila abah dia panggil nama.
Akhirnya, kami balik semula ke rumah sebab masa tu takleh nak buat apa dah. Afiq bukan dok area yang mother boleh tolong susukan, tapi di area khas untuk bayi2 yang bermasalah. Kena balik tidur dan kumpul tenaga untuk esok pulak.
1.30 pagi, sampai di rumah.

No comments:

Post a Comment